دانجال ها 2

حال توضیح ندارم برو تو سایت قبلیم تو اون نوشتم

دانجال ها 2

حال توضیح ندارم برو تو سایت قبلیم تو اون نوشتم

20 قاره شگفت انگیز جهان

يكشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ب.ظ

شگفتی خدا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

** غار کتله خور

غار کتله خور به عنوان غار شگرف طبیعی در دل کوه‌های آهکی خدابنده و در جنوب روستای گرماب واقع شده است. این غار بزرگترین غار خشکی، آبی و آهکی جهان طوری چشم بیننده را مجذوب خود می‌کند که زمان در آنجا احساس نمی‌شود. شکل‌گیری این غار به بیش از 120 میلیون سال قبل برمی‌گردد که در منطقه مستطیلی شکلی به ابعاد یک هزار و 500 در 2 هزار متر به‌ وجود آمده‌است.



غار کتله‌خور یکی از منحصر به فردترین غارهای جهان در استان زنجان در شهرستان خدابنده و در 80 کیلومتری جنوب شهر قیدار و 173 کیلومتری شمال همدان و 410 کیلومتری تهران و پنج کیلومتری شهر کوچک گرماب واقع است. نخستین بار، در بهار سال ١٣٣١ خورشیدی گروهی از سرشناس‌ترین کوهنوردان ایران از اعضای باشگاه «نیرو راستی» اقدام به کشف و بازدید غار کتله‌خور کردند.

** غار علیصدر

در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودراهنگ و75 کیلومتری شمال غربی شهرهمدان یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غارهای آبی قابل قایقرانی به نام غار علیصدرواقع شده است که به طول جغرافیایی 48درجه و 18دقیقه و عرض درجه و18دقیقه دارای ارتفاع 1900متر از سطح دریاست.



غار علیصدر از بسیاری جهاد علی الخصوص به علت وجود گذرگاههای ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتا سر غار گسترده شده اند یک از زیبا ترین جلوهای طبیعی ایران وجهان و پدیده ای  منحصر به فرد در نوع خود میباشد که فقط در معدودی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه وبوکان در استرالیا چنین زیبائیهای خیره کنندهای وجود دارد آب دریاچه غار بدون رنگ و بو میباشد و مزه آن معمولی است وهیچگونه حیات جانوری در آن وجود ندارد. درجه حرارت آن در طول سال ثابت ودر حدود 12 درجه سانتی گراد و به قدری زلال است که تا عمق 10 متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح بخوبی قابل رویت است

** غار کرفتو



این اثر باستانی طبیعی در 67 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و شرق سقز قرار دارد. این غار آهکی در دوران سوم زمنی شناسی شکل گرفته است و در طول تاریخ به نظر می رسد که انسان های مختلف در آن زندکی کرده اند چرا که دیواره های غر به نوعی تراشیده و دستکاری شده است. بخش اصلی غار از یک دالان 750 متری تشکیل شده است که این دالان در 4 طبقه غار نیز دیده میشود. با توجه به آثاری که از این غار به دست آمده است به نظر می رسد از دوره پیش از تاریخ تا اسلام در این غار زندگی جریان داشته است. چرا که آثار بدست آمده از آن گویایی این ماجرا است.

** غار چال نخجیر



غار چال‌ نخجیر با قدمت 70 میلیون ساله در جاده دلیجان به نراق، در حدود هفت کیلومتری شهر نراق قرار دارد. مسیر پرپیچ و خم، کریستال‌ها و اسفنج‌های بلورین کلسیت، زیبایی‌های سقف و دیوارهای غار و ارتفاع و شکاف‌های آن، باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، دهلیزها، حوضچه‌های متعدد، قندیل‌های مخروطی، بلورهای شیشه‌ای، توده‌های به شکل گل‌کلمی، سوزنی، شاخ‌ نباتی، پرده‌ای، جرقه‌ای، فندقی، اسفنجی، نقل بادامی از جمله مهمترین ویژگی های این غار بی نظیر است که به شما پیشنهاد می کنیم در ایام تعطیلات بازدید از آن را از دست ندهید.

** غار بی شاپور



در انتهای تنگ چوگان در سینه کوه و در ارتفاع حدود 800 متری از سطح زمین غار بزرگی وجود دارد که قطر دهانه آن حدود 30 متر می باشد و به واسطه قرار گرفتن مجسمه شاپور بر دهانه آن به غار شاپور معروف شده است . مجسمه شاپور بر دهانه این غار، شاهکار پیکر تراشی ایران باستان است که بعد از حدود 1700  سال هنوز با وجود وارد شدن آسیب های جدی به آن ، باقی مانده است . این مجسمه تنها مجسمه سنگی بازمانده از دوران باستان است که حدود 6 متر ارتفاع دارد . بسیاری از باستان شناسان دنیا بر این فرضیه پافشاری می کنند که مقبره شاپور ساسانی در این غار جود دارد که البته تا کنون پیدا نشده است.

** غار رود افشان

غار رودافشان در استان تهران، به فاصله 103 کیلومتری شهر تهران است و برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوه است که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته‌ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی یا دو ساعت پیاده روی، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود 15 تا 20 دقیقه کوه‌پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر 100 متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد.




 ارتفاع این غار به اندازه ای است که به آسانی می توان در آن حرکت کرد و درون آن پوشیده از قندیل های آهکی است که گاهی ارتفاع آن از سقف غار به زمین می رسد. غار رودافشان از نوع غارهای مرطوب با پوشش گیاهی خزه می باشد که پیشروی تا عمق 300 یا 400 متری آن با تجهیزات کم غار نوردی امکان پذیر است.

** غار قوری قلعه

قوری قلعه، یکی از زیباترین و با ارزش ترین غارهای آبی جهان با ۶۵ میلیون سال قدمت در سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ گروهی از غارشناسان و جانورشناسان انگلیسی و فرانسوی در حالی که برای یافتن پستانداران از جمله خفاش در ۸۰ کیلومتری کرمانشاه و در کوهستان های پوشیده از جنگل پاوه و اورامانات تلاش می کردند، این غار را کشف کردند.

آنها ۶۲۰ متر از عمق غار را طی کردند و به نقطه ای که آب هم سطح سقف غار بود رسیدند و با تصور اینکه این نقطه انتهای غار است، بازگشتند، البته بنا به اظهار برخی از مسئولان محلی، روستاییان این غار را در سالیان پیش از این شناسایی کرده بودند.



در سال ۱۳۶۸ در مرحله اول به عمق ۲۰۳۰ متری و سپس در مرحله دوم به عمق ۳۱۴۰ متری غار دست یابد. اعضای این گروه برای رسیدن به این عمق، حدود دوازده کیلومتر مسیرهای پیچ در پیچ غار را پیموده و نقشه برداری کردند. دستیابی به این عمق، غار قوری قلعه را به عنوان بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار آبی ایران معرفی کرد.

** غار خون فوشه

این غار در ارتفاع 930 متری رشته کوه تالش در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان قرار گرفته است و از طرف جنوب به ارتفاعات برنا و لاسه پشت و تیکاو و از طرف شرق به ارتفاعات مته خوانی و از غرب به ارتفاعات دزدبن منتهی می شود. این غار به دلیل اینکه در منطقه جنگلی به نام خون (محل جاری شدن چشمه به زبان تالشی) قرار گرفته غار خون توسط نگارنده در سال 1372 پس از کشف نامگذاری شده است.



دهانه غار به سمت شرق می‌باشد که ارتفاع دهانه 2 متر و 20 سانت و عرض آن 2 متر و 80 سانت می‌باشد جهت غار شرقی غربی است و در ابتدا ی ورودی غار یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگها به صورت واریزه یا تالوس و رنگ خاکه قرمز رنگ به خوبی دیده می‌شود و بعد از 10 متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی قرار گرفته که بایستی تا طول یک متر بصورت سینه خیز وارد غار شد. غار از نوع ریزشی است.

** غار قلعه جوق



غار قلعه‌جوق واقع در حومه فامنین یکی از آثار فاخر تاریخی است که در لیست جهانی شدن قرار گرفته است. این غار دارای حدوداً 12 تا 16 اتاق در دو طبقه است که حدود 28 تا 30 متر از سطح زمین فاصله دارد. حفره ورودی به قطر حدود نیم متر الی ۷۵ سانتیمتر می‌باشد به طوری که امکان خروج ۲ نفر از آن وجود ندارد. پس از عبور از این حفره وارد بخش اصلی غار می شویم که عبارت است از دالانی بزرگ که در دو طرف آن اتاقهای کوچکی تعبیه شده است. شایع است که بوعلی سینا مدتی در این غار زندانی بوده است و ابونصر امام همدانی، طاهربن محمد بن ابوالحسین نوه عبدالرحمن امام معروف همدان در این غار وفات یافت و جنازه‌اش به همدان منتقل شد و در آنجا دفن گردید.

** غار هیزج



این غار در ‏نز‏دیکی روستای هیزج در دامنه های شمال غربی کوه "قوزی قشلاق" واقع شده وبا غارقلعه جوق بیش از 6کیلومتر فاصله دارد. دهانه غار به قلعه مخروبه ای بازمی شود. آنچه بیش ازهمه دراین نقطه وشاید درسرتاسرغاردیدنی وقابل توجه است آویزهای آهکی شگفت انگیزی است که از بدنه وسقف غار آویخته شده و صاف و صیقلی است. در فاصله 80کیلومتری از دها‏نه غار، مدخلی کوچک وجود دارد که درپشت آن آب انبار بزرگی باگنجایش 40000 ‏لیتر آب قرار‏دارد که آب آن ازشکاف های بالایی کوه تامین می شود.

10 غار زیبا در دیگر نقاط دنیا

** غار میرا



این غار به عنوان دومین سیستم زیرزمینی بزرگ پرتغال شناخته می شود و در عمق 110 متری از سطح زمین قرار دارد. این غار با دیواره های رنگی که از اثرات گازهای مختلف به این شکل در آمده است بسیار جالب هستند به همین علت یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی در این کشور به شمار می آید. در انتهای این غار یک دریاچه زیبا با آبشارهای مصنوعی درست شده است. سیستم جالب در این غار این است که با آسانسورهای شیشه ای سریع السیر شما را به سطح زمین می رساند.

** کریستال های مکزیک



یکی از غارهای شگفت انگیز و ارزشمند دنیا در سال 2000 توسط دو معدنچی در یکی از رشته کوه های مکزیک یافت شد. این غار به عنوان بزرگترین معدن کریستال دنیا شناخته می شود. بعضی از کریستال های این غار می توانند به ارتفاع 11 متر و وزنی نزدیک به 55 تن برسند. تا امروز تنها بخش کوچکی از کریستال های آن استخراج شده است.

** غار آبی



این غار یکی از ترکیبی ترین غارهای دنیا از نظر حالت های ژئوجغرافیایی است. در این غار موارد مختلفی از حالت های طبیعی دست به دست هم داده اند تا یکی از بزرگترین غارهای شناور دنیا به وجود آید. دیوارهای کریستالی و دریاچه ای به طول 100 متر و عمقی نزدیک به 70 متر ترکیبی بسیار زیبا کنار هم ایجاد کرده اند.

** غار بلمار



این غار نزدیک به 170 سال پیش به طور تصادفی در یک مزرعه در کوبا پیدا شد و به عنوان یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری کوبا شناخته میشود. در این غار شگفتی های متفاوت طبیعت دیده می شود به طوری که 6 هال و 17 گالری در آن از زیبایی های بی نهایت غار به نمایش گذاشته شده است.

** غار قندیل ها



غاری به عمق 20 متر در سطح زمین که در جزیره برمودا که البته با آن مثلث معروف و مرموز متفاوت است قرار دارد. این غار بیشتر به خاطر ترکیب رنگ و قندیل های بی شمارش است که معروف شد. در این غار یک دریاچه کوچک نیز وجود دارد. این دریاچه خودش به تنهای 15 متر عمق دارد. آب آن به قدری شفاف است که بدون مشکل می توان تا انتهای آن را مشاهده کرد.

** غار ناهوتل



یکی از غارهای بسیار زیبای دنیا که در مکزیک واقع شده است به عنوان معجزه طبیعت در این منطقه به حساب می آید "ناهوتل" نام دارد. این غار در سال 1835 کشف شده است و البته در سال 1920 برای عموم به نمایش در آمده است. با رونق گرفتن این منطقه، در سال های بعد به پارک ملی مکزیک مبدل گردید.  بسیاری از زمین شناس ها به این غار بادام زمینی نیز می گویند چرا که دیواره های آن به مانند پوست بادام زمینی است.

** غار جیتا



در 20 کیلومتری شمال بیروت غاری قرار گرفته است که به عنوان  یکی از بزرگترین غارهای دنیا شناخته می شود. غار"جیتا" با طول بیش از 9 هزار متر در حالی یکی از بزرگترین غارهاست که بزرگترین قندیل دنیا با 8.30 متر در آن قرار دارد. این غار به طور کلی با قندیل های مختلف پوشیده شده است و برخی قسمت های آن تا 108 متر ارتفاع دارد. حالت قرار گرفتن سنگ ها و قندیل های بی شمار این غار در دنیا منحصر به فرد است.

** موگاوو



یکی از غارهای دست ساخته بشر که به عنوان مهمترین غار چین به حساب می آید " موگاوو" نام دارد. این غار 45 هزار متر مربع مساحت دارد و سراسر آن با نقاشی های سنتی پر شده است. در این غار بیش از دو هزار مجسمه رنگی نیز حضور داشته است و از همین رو به عنوان گنجینه اصلی آثار ملی چین شناخته می شود. مورخان قدمت این غار را به قرن 14 میلادی نسبت می دهند.

** غار شگفتی ها



 در 89 کیلومتری از شهر سویا اسپانیا غاری وجود دارد که اسپانیایی ها آن را شگفتی دنیا می دانند. این غار در سال 1886 کشف شد و البته تا سال 1914 برای بازدید عموم بسته بود. طول این غار نزدیک به 2130 متر است ولی همچنان بازدید کننده ها نمی توانند کل آن را ببینند. دریاچه های زیبا و البته غارهای تو در تو از جمله زیبایی های اصلی این شگفتی طبیعت است.

** غار محسور



یکی از زیباترین غارهای دنیا را می توان در برزیل و در پارک ملی "چاپاددا" پیدا کرد. غار محسور در برزیل و یا حتی در دنیا نظیر ندارد، این غار نزدیک به 200 متر عمق دارد و البته دریاچه ای که در آن قرار دارد به اندازه ای تمیز است که تمامی کف غار به خوبی قابل دیدن است. زمانی که خورشید بر روی دریاچه می تابد بازتابی به رنگ آبی ایجاد می کند که تمام فضا را به خود می گیرد.
  • سید عرفان مسعودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی